Agractie richt met stickeractie pijlen op supermarkten

14-02-20

Agractie richt met stickeractie pijlen op supermarkten

De boerenactiegroep Agractie richt met een nieuwe stickeractie hun pijlen op de supermarkten. Er komen 3 stickers in omloop met de teksten; 'niet duurzaam', 'geen eerlijke prijs voor de boer' en 'boervriendelijk'. Met een stickeractie wil de actiegroep aan de consument duidelijk maken welke producten 'boervriendelijk' zijn en welke niet. Sympathisanten kunnen de stickers bestellen op de website Agractie. Wat ze er precies mee doen, moeten ze zelf bepalen. 


Agractie Nederland zet zich onder meer in voor het bevorderen van een eerlijke prijs voor de producten van de Nederlandse boeren. Hiervoor voeren we al gesprekken met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Toch moet de druk hier opgevoerd worden, zodat we echt stappen kunnen gaan zetten, aldus Agractie. 


Agrarctie heeft 3 soorten stickers laten maken, die boeren en boerinnen in de supermarkten, tijdens het boodschappen doen kunnen gebruiken. De sticker ‘niet duurzaam’ kan op producten die onnodig vanuit het buitenland worden geïmporteerd. De sticker ‘geen eerlijke prijs voor de boer’ kan op producten waarvoor de boer al jaren een te lage prijs krijgt. De derde sticker is positief, met de tekst ‘boervriendelijk’. 


Agractie stelt een set stickers met voorbeeldinstructie beschikbaar via de eigen website. Degene die de stickers bestelt is zelf verantwoordelijk voor de uitvoering, benadrukt de organisatie. "Agractie Nederland is niet verantwoordelijk voor de uitvoering van deze actie, we faciliteren alleen de middelen."


bron: Agractie,